Allt från strategi, till mjukvara och uppstartskostnader: Allt en ny hotellägare behöver veta
I denna guide djup-dyker vi i hur man startar en hotellverksamhet med steg-för-steginstruktioner och praktiska tips. Oavsett om du är ny i hotellbranschen eller erfaren – så här gör du för att driva ett framgångsrikt hotell.
I en värld där uthyrning av fastigheter har blivit lättare än någonsin – allt som behövs är en internetanslutning och en profil på Airbnb – kan vem som helst bli hotellägare. Men att driva ett hotell handlar om mycket mer än att erbjuda folk en plats att sova på. De mest framgångsrika hotellverksamheten fokuserar på att skapa en oförglömlig upplevelse för sina gäster. Det kvittar om det är ett lyxhotell, bed & breakfast eller ett pensionat – känslan du ger dina gäster kommer avgöra hotellets framtid. Och med online-recensioner som kärnan i hotell- och restaurangbranschen är det viktigt att varje gäst blir nöjd.
Därför skapade vi denna guide – för att djup-dyka i de kritiska moment som man behöver bemästra för att driva en lyckad hotellverksamhet. Om du inte redan äger ett hotell idag, men letar efter ett att köpa så finns det just nu över 50 st hotell till salu på Bolagsplatsen.se
Det krävs ett entreprenöriellt tankesätt och en passion för företagande för att lyckas i en av världens största industrier. Ditt driv för att ge service till dina gäster samtidigt som du hanterar flera arbetsuppgifter kommer vara avgörande för er framgång.
För att ditt hotell ska kunna blomstra måste du vara villig att jobba hårt och inse att kundens upplevelse är A och O.
Först måste du verkligen sätta dig in i vad det innebär att äga ett hotell. Håll koll på senaste nyheter, ledarskap och de bästa tillvägagångssätten från lokala och internationella experter. När du gör research om hotell i ditt tilltänkta område kanske du inser att det inte finns något riktigt behov för vad du har planerat eller att du behöver göra smärre förändringar för att göra det hela mer lönsamt.
Utan en bra marknadsanalys är risken stor att ditt erbjudande inte passar med vad marknaden vill ha.
Stilen på ditt hotell kommer att spela stor roll. Det är inte lätt att gå från en stil till en annan så välj noggrant baserat på din marknadsundersökning.
En verksamhetsplan är ett måste för att lägga en grund inför start, marknadsföring och drift av din verksamhet.
Här är en sammanfattning över vad din verksamhetsplan bör innehålla.
Det finns många faktorer som kommer påverka kostnaderna av att öppna ett hotell:
Även om det är svårt att exakt säga kostnaden för att starta en hotellverksamhet finns det fem områden som du kommer behöva ta hänsyn till i din budget.
Nu när du har lite siffror kommer det visa om din hotellsatsning är en bra idé eller inte. Du får göra din bästa uppskattning på alla intäkter och löpande driftskostnader som underhåll, löner, marknadsföring, lager och drift.
Testa några olika scenarier i din prognos för att se hur olika beslut eller händelser skulle påverka den potentiella lönsamheten hos din verksamhet. Du kan hitta mer information om hur man räknar på hotellstatistik på Tillväxtverket.
Du har säkrat finansieringen, fastigheten – nu behöver du kommunicera med din målgrupp – genom att använda din marknads-research som underlag.
Det finns många sätt att marknadsföra ditt hotell – var kreativ och bolla olika idéer för att få din verksamhet att sticka ut. Du kan använda traditionell marknadsföring som TV, print och radioreklam eller kan du samarbeta med en PR- eller turistbyrå.
Utöver en väldesignad hemsida, så finns många områden inom digital marknadsföring som du bör utforska:
Att anställa och behålla rätt personal kommer vara avgörande din framgång. Den mesta kompetens kan läras ut men att hitta personer med den rätta inställning och egenskaper är det svåra.
Innan du lägger ut jobbannonser, var helt säker på vilken typ av person du vill anställa – vilka värderingar och kompetenser ska de ta med sig till teamet? Dina anställda är en reflektion av ditt varumärke så de måste vara exempel på de karaktärsdrag som du anser är mest viktiga för ditt hotell.
Du måste skapa en plan: roll, krav, tidslinje för anställning och utbildning.
När du väl har ditt team fortsätter arbetet. Välfungerande onboarding och utbildning är superviktigt.
Innan du öppnar dina dörrar kommer du behöva fixa hotellsystem och mjukvara för att automatisera och effektivisera driften. När du väljer system för hotellhantering så välj det med hög användarvänlighet och som passar din budget.
Här är några alternativ att överväga:
Det är nu saker och ting kan bli lite otäcka – men spännande också! Du har jobbat hårt och är nu redo att öppna dörrarna – och bjuda in dina första gäster.
Invigningsevenemang är ofta uppskattade och de utgör ett bra tillfälle för dig att komma i kontakt med lokalsamhället och viktiga intressenter. Visa dig från din bästa sida genom att anordna ett evenemang som reflekterar ditt syfte och värderingar och fokusera på att bygga upp relationer.
Hotellindustrin är en extremt konkurrenskraftig och det är kundens upplevelse som avgör din framgång. Att driva hotell är inte lätt, men med noggrann planering och strategi har du goda förutsättningar att bygga upp en framgångsrik hotellverksamhet. Vill du veta hur man värderar ett hotell?