Förvandla dina drömmar om ett café till verklighet med dessa tips om hur du öppnar eget.
Att öppna ett café kan vara extremt lönsamt om du gör det rätt. Många ägare känner också en stor yrkesstolthet över att se sitt café fullt av kunder som njuter av kaffe, espresso, latte, te och andra godsaker. Numera har det blicit vanligt att caféer fungerar som mötesplatser, studierum och arbetsplatser.
Att servera kaffe i en trendig och avslappnande miljö kan vara en enormt framgångsrik verksamhet. Ett lysande exempel är Starbucks som år 2021 har vuxit till nästan 33 000 caféer runt om i världen.
Om du älskar kaffe och letar efter en affärsmöjlighet har du kommit rätt!
Det finns tre alternativ för att starta ett café:
Om du vill börja med en inbyggd affärsmodell kan du överväga att köpa en franchise, där de flesta viktiga affärsbeslut fattas åt dig. Mot en avgift får du ett komplett företag på en plats som franchisegivaren väljer.
Att investera i en butik som är till salu eller i behov av en uppfräschning är ett annat sätt att förvärva en komplett verksamhet. Just nu finns fler än 50 st café till salu på Bolagsplatsen
Att starta ett eget företag från grunden kräver mest ansträngning, men det ger också mest flexibilitet och de bästa möjligheterna att maximera vinsten.
Oavsett vilket alternativ du väljer gäller samma principer för framgång. Din affärsplan för att starta ett café bör innehålla följande nyckelfaktorer.
Innan du öppnar ett café bör du förstå varför det är så populära. Först och främst är caféer bra ställen för att umgås och träffa vänner, eller för att fördriva tiden med att läsa eller surfa på webben medan man njuter av en dryck och ett mellanmål. Caféer är också en populär plats för informella affärsmöten eller för studenter som vill komma ikapp med skolarbetet. Om du går in på ett populärt café är det troligt att du kommer att se en mäklare som går igenom listor med en kund eller en grupp studenter som samarbetar kring ett skolprojekt.
När du väljer en plats ska du se till att den ligger nära och bekvämt för den typen av kunder som ditt café ska locka till sig.
Tips: Om du köper en franchisingverksamhet eller ett befintligt företag har du inte så mycket att säga till om när det gäller platsen men du bör ändå göra din efterforskning och avgöra om den befintliga eller valda platsen är önskvärd.
Observera att de mest centrala lägena inte nödvändigtvis är de bästa för ditt resultat. Köpcentrum och andra platser med hög trafik har vanligtvis de högsta hyrorna och den största konkurrensen. Butiksfasader är utmärkta platser för caféer eftersom de har störst synlighet, hyrorna är vanligtvis lägre än i köpcentrum och du kan bestämma dina egna öppettider i stället för att få dem dikterade för dig.
Om du inte har ett köpcentrum eller en annan plats med mycket gångtrafik måste du tänka noga på tillgänglighet och parkering.Helst vill du ha ett bekvämt och väl synligt läge på en livlig gata med gångtrafik och gott om parkeringsplatser så att kunderna lätt kan komma förbi på väg till eller från arbetet eller skolan.
Viktigt: Med tanke på att cyklingens popularitet ökat snabbt och därför är det viktigt att ha ett cykelställ för cyklar i närheten avditt café.
När du öppnar ett café bör du tänka på att gourmetkaffe- och tedrickare vill ha mer än en vanlig mugg kaffe eller en tepåse i en kopp.
Faktum är att under de senaste åren har “specialkaffe” ökat i omfattning från de traditionella espresso variationerna och kalla drycker. Hållbarhet värderas också mer än någonsin av konsumenterna, vilket inom kaffeindustrin innebär rättvisemärkta bönor och miljövänliga förpackningar och metoder.
Med tanke på kundernas krav finns det små chanser att ett café ska kunna locka till sig en stamkund och blomstra om du inte kan servera kvalitetsprodukter och hålla jämna steg med de växande trenderna och konsumenternas värderingar. Detta innebär att du måste:
Utmärkt kundservice är avgörande för alla framgångsrika företag, särskilt inom restaurangbranschen. De flesta framgångsrika caféer använder sig primärt av kundservice i kassan. Genom att låta kunderna beställa och betala i förväg och påkalla deras uppmärksamhet när deras drycker och snacks är klara att hämtas i kassan minimerar du dina arbetskostnader och kan bättre hantera perioder med hög belastning.
Bordsservice är i allmänhet långsammare, mer arbetsintensivt och lämpar sig bättre för restauranger där gästerna beställer fullständiga måltider och tillbringar mer tid på anläggningen, men bör ändå inte helt uteslutas. tt erbjuda bordsservice ger större möjligheter till merförsäljning och kan passa din affärsmodell.
När du öppnar ett café är rätt atmosfär avgörande för att locka till dig kunder. Undersökningar har visat att de flesta konsumenter anger bekvämlighet och den allmänna atmosfären som de främsta attraktionskrafterna för ett café.
Förutom servicemodellen är Starbucks avslappnande, moderna och mysiga atmosfär en av de viktigaste faktorerna bakom företagets framgång. Deras numera beryktade “tredje plats”-princip etablerade föreställningen om att caféet intar en särskild plats bortom hemmet eller kontoret där miljön är av största vikt, medan dryckerna närmast kan beskrivas som en andra prioritet.
Tips: Hur viktig är inredningen i ett café? Med tanke på det ökande inflytandet av reklam i sociala medier kan ett stilrent café få mycket uppmärksamhet och en särskilt udda eller unik estetik kan till och med dra till sig folkmassor enbart på grund av Instagram.
Den perfekta atmosfären är ren och ljus med mycket naturligt ljus och bekväma sittplatser. Använd en blandning av olika typer av sittplatser och bord så att du kan ta emot både enskilda kunder och grupper i olika storlekar. Att ha en uteplats är en stor attraktion under de varmare årstiderna och ökar avsevärt synligheten för ditt företag.
Om du inte själv har erfarenhet av design, bör du överväga att anlita en professionell inredningsarkitekt för att ta hand om layout, möbler, golv osv.
En annan nyckel till framgång när du planerar hur du ska starta ett café är att inse att även om kaffe och te har ett högt prisavdrag kan ett café inte överleva enbart på kaffeförsäljning. De flesta framgångsrika företag vet att de måste diversifiera sitt utbud.
Om du har ett sortiment av enklare mat ökar du sannolikheten för att dina kunder ska göra ytterligare inköp. De flesta bakverk passar bra ihop med kaffe, men för att ytterligare definiera ditt varumärke och öka försäljningen kanske du vill tänka bortom klassiska bakverk.
För att effektivisera arbetet bör matvarorna antingen vara färdiglagade eller köpas in från leverantörer. Det är tidskrävande att tillaga mat på beställning och riskerar att minskaa den totala försäljningsvolymen, särskilt under hektiska perioder.
Ett kundlojalitetsprogram hjälpa dig att bygga upp en trogen kundkrets. Kunder gillar att känna sig sedda och tillfälliga belöningar motiverar dem att komma tillbaka.
Lojalitetskort förbättrar ditt resultat genom att:
Du kan starta ditt lojalitetsprogram på flera olika sätt. Om du väljer den traditionella vägen, med kort som ger stämplar för varje köp, alternativt, digitala appar och program som sparar kundinformation automatiskt vid försäljningstillfället.
Även om det kan vara roligt att fokusera på kaffet, inredningen och dina kunder, kom ihåg att du måste hålla ett vakande öga på verksamheten och vinsten för att driva ett framgångsrikt företag. När caféer går i konkurs beror det till övervägande del på ekonomiska orsaker, t.ex. överskattning av vinsten, underskattning av kassaflödet, för höga omkostnader, bristande ekonomisk planering och så vidare, och inte på grund av dåligt kaffe.
Som företagare måste du kontinuerligt lära dig om branschen och produkten, men du måste också lära dig hur du konkurrerar på marknaden. caféer, liksom de flesta andra restauranger, har snäva vinstmarginaler på cirka 5-8 %. Detta innebär att du får behålla mellan 0.5-0.8 kronor för varje tiokrona i försäljning, efter kostnaderna är inräknade.
För att få upp vinstmarginalen är det viktigt att du är noga med kostnaderna för råvaror, förnödenheter, arbetskraft, tillstånd och andra utgifter.
Som i alla kundserviceintensiva verksamheter bör ägaren vara närvarande och fullt engagerad i verksamheten så mycket som möjligt när han eller hon driver ett café. För många kunder är tecknet på ett bra företag att se ägaren i centrum när han eller hon tar emot beställningar, serverar och samtalar med kunderna.
Att vara närvarande som caféägare bidrar också till att motivera personalen att prestera sitt bästa. Detta är särskilt viktigt när du börjar med ditt café. Om du inte kan vara närvarande är det viktigt att hitta en bra chef som kan upprätthålla den rollen åt dig på plats i caféet.
Vanliga frågor
Denna siffra varierar beroende på var ditt café ligger och vilka specifika funktioner det har, men i branschen råder enighet om att den ligger mellan 800 000 kronor för en liten kiosk och 3 miljonor för ett café med full service. Tänk på att du måste betala för utrustning, förnödenheter, marknadsföring, arbetskraft, skatter och hyra innan du kan gå med vinst.
Kaffe är en växande bransch och det kommer alltid att finnas en efterfrågan på caféer av god kvalitet. Så ja, det finns pengar att tjäna. Om du har gjort allting rätt är det realistiskt att göra 100-150 transaktioner per dag, vilket med 40 kronor per dryck ger cirka 4000-6000 kronor per dag. Duktiga företagare vet hur de kan sälja mer och spendera mindre.