Guide: Så hanterar du säljare

bolagsplatsen

Så du funderar på att förvärva en verksamhet? Du kanske har bra koll på processen eller är lite osäker på vart du ska börja?

För att öka sannolikheten att du ska lyckas med ditt förvärv har vi sammanställt en lista med punkter att följa för att etablera en bra kontakt med säljare.

Presentera dig själv

Det är självklart. När du träffar någon för första gången vill du göra ett gott intryck. Har du ett mål eller vision med verksamheten? Berätta om det! Om du har några utmärkelser att nämna eller om dina erfarnehter kan visa sig vara bra för utvecklingen av verksamheten, nämn de också. Eller, om du är helt ny i branschen, var ärlig.

Var öppen

Är du intresserad av en verksamhet? Se till att granska räkenskaper, marknaden och konkurrenter. Om du har några funderingar eller ett tilltänkt pris, berätta det för säljaren! Att vara professionell innebär inte att du inte kan vara ärlig.

Stick ut

Vissa säljare är väldigt upptagna med intresserade köpare. Det är viktigt att du gör dig själv minnesvärd. Se på det lite som dejting. Vad kan du säga som får dig att sticka ut? Säljare vill se att du är kunnig, nyfiken och hungrig på verksamheten. Att vara vänlig, produktiv och professionell kommer leda till de bästa resultaten.

Kommunicera effektivt

Det är viktigt att gå igenom alla kommunikationer snabbt men också tydligt. Visa ditt intresse genom att ställa frågor och själv svara på frågor. När du har introducerat dig för första gången till en säljare via email kan du sen föreslå att ni fortsätter diskutera vidare offline, till exempel över telefon eller träffas fysiskt.

Var vänlig

Att sälja en verksamhet som ägaren startade upp, utvecklade och dedikerade mycket tid och ansträngning åt kan vara en stressig process. Ha det i åtanke när du diskuterar med säljaren.

Var konsekvent

Följ upp med all information säljaren har bett dig om. Svara på meddelanden. Säljare har en ström av potentiella köpare i sitt nätverk. Om en del av kommunikationen är försenad vänder de snabbt sin uppmärksamhet någon annanstans. Se till att alltid vara engagerad med en säljare.

Ställ intresseväckande frågor

Att förstå säljarens motivation till att vilja sälja säger mycket om verksamheten. Det är därför det är nödvändigt att ställa rätt frågor som utgångspunkt i due diligence-processen.

Inledande frågor

  • Varför säljer du?
  • Vilka egenskaper eller färdigheter behöver jag för att driva verksamheten?
  • Om du kunde gjort något annorlunda, hur skulle du drivit din verksamhet?
  • Vilka potentiella möjligheter för utveckling finns det?
  • Hur ser marknaden ut för tillfället?
  • Hur drar verksamheten in pengar?
  • Är du öppen för förhandling?
  • Erbjuder du något stöd efter försäljning?

Att säkerställa en kontrollerad köpprocess är avgörande för framgången av ditt köp. Kolla in vår checklista för due diligence.

Vi säkerställer flest försäljningar i Sverige

  • 100% anonym process
  • +10 000 försäljningar sedan starten
  • Värderar ert bolag och stöttar er hela vägen
Berätta mer