Att kommunicera med potentiella köpare kan kännas som en överväldigande resa. Men när du väl sållat bort antal potentiella köpare kan resultatet vara mycket belönande.
När du kommunicerar med potentiella köpare är det viktigt att ställa rätt frågor och diskutera på ett effektivt sätt.
Så här gör du:
Lär känna köparen!
Samtidigt som du ska få köpare att förstå möjligheterna med din verksamhet måste du även lära känna köparna.
Ställ frågor
Som säljare är det sannolikt att du har många olika konversationer med en rad olika köpare. Ställ isbrytarfrågor som genererar minnesvärda svar.
Inledande frågor
Ha en tydlig lista över intresserade köpare
Du kanske får mängder av intresserade köpare – ha en lista över de du tror är genuint intresserade av att köpa. Vissa av dem är kanske upptagna med att analysera flertalet annonser så det kan vara bra att sätta en påminnelse om att följa upp deras due diligence, hålla dem informerade om nyheter relaterade till verksamheten eller marknaden, etc.
Var förberedd med information
När du lägger upp din verksamhet på Bolagsplatsen bör du se till att du är redo att kunna ge svar på detaljfrågor. Intresserade köpare ser tvekan och osäkerhet som ett varningstecken, så i regel bör du ha allt på det klara innan du lägger upp din annons.
Känn dig inte tvungen att ge ut känslig information
Om en köpare ber dig om något som du inte är bekväm med att dela är det OK att säga nej – säg att du vill spara konfidentiell information för den slutliga köparen. Ge relativ information som kan hjälpa en användare att bättre förstå vad de syftar till att granska.
Är du redo att sälja din verksamhet?