Det allra viktigaste att tänka på innan man köper en restaurang är att få klart för sig vilken typ av restaurang man vill köpa, och hur den passar med ens egna styrkor och svagheter. Passar det dig bättre att köpa en restaurang som redan är framgångsrik och bygga vidare från det, eller är du en person som föredrar ett såkallat turn around case?
Är dina styrkor kunskap om matlagning? handskas med människor? marknadsföring? eller operationell effektivitet? Alla dessa egenskaper är högt skattade hos någon som ska driva en restaurang. Men det viktiga att förstå är vad dina styrkor är och hur de passar med den restaurangen du tänker köpa. Det ska finnas en tydlig koppling mellan dina styrkor och det restaurangen behöver för att kunna växa!
Innan du tar beslutet att köpa en restaurang bör du ta reda på så mycket du bara kan om verksmaheten. Se till att få in operationell samt finansiell information om restaurangen du har planer på att köpa. Gå dit en dag och ät lunch/middag, prata med några gäster vad tycker de? Läs recensioner på nätet! Helt enkelt gör din läxa ordentligt! Gå igenom alltifrån restaurangens meny, bokslut, råvarukostnader, nyckelpersonal, marknadsföringsmetoder och kundkrets i området. Överväg även parametrar såsom parkeringsmöjligheter, möjligheter att expandera restaurangen och köksutrustningen. Om du vill börja bekanta dig med marknaden och utbudet av restauranger som är till salu så kollar du enklast på Bolagsplatsen där det just nu finns över 300 st restauranger till salu!
Det är också viktigt vid köp av en befintlig restaurang att fundera över varför den specifika restaurangen är till salu? Om restaurangen har gått finansiellt dåligt, försök förstå vad problemet har varit och om du tror att du kan vända utveckllingen. Har verksamheten å andra sidan blomstrat, försök sätta fingret på vad det är som gjort restaurangen så framgångsrik, och om du tror att du är rätt person att bygga vidare på dess framgång.
Inspektera all köksutrustning innan du ska köpa en restaurang och se till att den fungerar och att inget är trasigt. Ifall något är trasigt, påvisa det till säljaren för att få ned köpeskillingen.
När du ska köpa en restaurang borde du redan vara medveten om vilka misstag den tidigare ägaren gjorde och ha en tydlig handlingsplan för hur du ska sköta restaurangen.. Sätt upp konkreta mål, såsom till exempel försäljningsmål, så att restaurangen har en rak riktning att sträva mot.
En sak som alltid bör ingå i din handlingsplan är att hålla högsta hygienstandar. Ta reda på vilka eventuella tillstånd du behöver skaffa, antal anställda som du behöver för att kunna erbjuda den nivå av service som du vill att kunderna ska få. Ytterligare en viktig faktor att tänka på när du ska köpa en restaurang är den fysiska positionen som lokalen har. Ligger lokalen bra? För långt bort eller på annat sätt dåligt till?
Den vinst som restaurangen kan generera bygger på hur mycket du säljer av restaurangens meny och för att sälja måste du ha en kundkrets. Därför är det viktigt att ta med i beräkningarna hur du ska locka kunder till just din restaurang både på kort och lång sikt. Gör också beräkningar på hur mycket du måste sälja för att få restaurangen att gå i vinst för att få en uppfattning om hur många kunder som behöver besöka restaurangen varje månad.
Det finns pengar att tjäna på att driva en restaurang men det är också viktigt att ha koll på de kostnader som tillkommer. Kostnaderna kan variera stort beroende på vart restaurangen ligger, vad det är för typ av restaurang och lokalens utformning och storlek. Nedan listas några av kostnaderna som du som framtida restaurangägare av en mellanstor restaurang bör vara medveten om:
Hyres- och/eller lånekostnad
Hyreskostnaden beror främst på läget och storlek. En hyra brukar ligga på mellan 20 000–150 000 kr per månad. Oftast behöver du även betala en handpenning när du köper en lokal på 15%.
Försäkringar
Att ha en försäkring är absolut nödvändigt för att få tillstånd och utifall något skulle hända. En försäkring som innefattar endast restaurangen, en såkallad ansvarsförsäkring, kostar från 1500-15000 kr per år. Om du även vill att inventarier och utrustning i köket ska ingå i försäkringen ökar priset till 3000–25000 kr per år.
Renoveringskostnader
Om det drivits restaurangverksamhet i lokalen som du köpt kan du räkna 100 000–500 000 kr för att göra anpassningar till er verksamhet. Men om du ska bygga om en affärslokal från grunden som inte tidigare haft ett kök kan priset på en sådan renovering gå på mång miljonbelopp.
Köksutrustning
Räkna med att behöva lägga mellan 50 000–500 000 kr på köksutrustning till din nya restaurang. Du kan välja att köpa viss köksutrustning, såsom spisar och kylskåp, begagnat på diverse second hand-hemsidor och affärer för att hålla nere kostnaderna.
Möbler, porslin, bestick etc.
Ren och skär inredning såsom bord, stolar, tallrikar med mera kan med fördel också köpas begagnat. Denna kostnad kan hamna på allt mellan 20 000–100 000 kr beroende på vilken inredningsstil du vill ha i restaurangen.
Lönekostnader
Varje heltidsanställd du har i din personalstyrka kommer kosta dig ungefär 400 000 kr per år och detta är mycket viktigt att ha med i budgeten. Att anställa exakt rätt antal personal är ekonomiskt optimalt för att undvika onödigt höga personalkostnader. Vad som räknas in i dessa 400 000 kr är bland annat den anställdas lön och arbetsgivaravgifter och löneskatt.
Kostnader för el, vatten och internet
En normalstor restaurangs kostnader för internet, el och vatten kan landa på ungefär 1800 kr per månad.
Marknadsföringskostnader
Det går att öppna ett kostnadsfritt företagskonto på Facebook/Instagram och marknadsföra sin restaurang där.
Utöver ovan kan även tillkomma fasta kostnader för kassasystem, rättigheter att visa tv och spela musik, leasing av maskiner och städkostnader.
Alla restauranger vill fylla sina tomma stolar då alltför många tomma stolar ger en dålig signal till potentiella kunder att en restaurang utan gäster borde undvikas. Det finns ett antal enkla tips som du kan använda för att marknadsföra din restaurang och öka dina försäljningsintäkter.
En faktor som är avgörande när vi talar om marknadsföring är att det inte endast gäller att locka nya kunder till din restaurang utan också att få gamla kunder att komma tillbaka om och om igen, och även få dem att sprida ordet om din restaurang till sina vänner, familj och bekanta. Lyckas du med detta har du fått ett antal ambassadörer som hjälper dig att marknadsföra din restaurang. Trogna och lojala kunder är faktiskt mer betydelsefullt än ett större antal kunder som endast besöker din restaurang vid ett tillfälle och sedan aldrig återkommer. Lyckas du få dina kunder att komma tillbaka till restaurangen är du påväg mot framgång!
Att ge en rabatt till vänner, bekanta, släkt och anställda kan ge en boost för din restaurang och öka antalet kunder, då de du ger rabatt till kommer uppskatta denna gest och oftast berätta om restaurangen för sina vänner, bekanta och familjer.
Du kan även förhandla och skapa avtal med hotell och värdshus i närheten för att öka antalet gäster. Skapa ett exklusivt specialerbjudande som gästerna på hotellen och värdshusen kan ta del av för att få fler kunder till din restaurang.
Rabatter och erbjudanden är ett vanligt sätt att marknadsföra sin restaurang på. Erbjud två-för-en-erbjudande, en gratis dessert eller en allmängiltig rabatt på vissa måltider, luncherbjudande eller liknande för att få fler kunder att få upp ögonen för just din restaurang.
Skapa ett lojalitetsprogram för att få lokala gäster att återkomma till din restaurang på regelbunden basis och så småningom bli lojala kunder. Klippkort med en gratis måltid efter ett antal besök kan vara ett sätt att få fler att se fördelarna med att besöka en restaurang flera gånger.
Att anordna temakvällar under vardagskvällarna är ytterligare ett sätt att få fler kunder och fylla stolarna under fler av veckans dagar. På detta sätt sticker din restaurang ut från mängden. Erbjud attraktiva erbjudanden som innefattar rabatt på måltider för barn för att inkludera barnfamiljer och på så sätt bredda din potentiella kundkrets och målgrupp.
Använd sociala medier och email för att informera redan lojala kunder men också nya potentiella kunder om vad just din restaurang erbjuder. Om du har en ny kampanj ute nu, en ny maträtt, en uppdaterad meny eller en ny temakväll, använda dessa plattformar för att informera kunder om detta. Kom ihåg att skicka ut informationen i tid så att potentiella kunder hinner planera sin vecka och eventuella restaurangbesök på din restaurang.
Du kan också försöka få kunder till din restaurang under pågående evenemang i staden, till exempel under en fotbollsmatch. Locka fotbollsfansen till din restaurang genom att vara aktiv på sociala medier och informera om din restaurang. Sociala medier hjälper dig att öka kundernas medvetenhet om din restaurang och vad den har att erbjuda.
Under lugna perioder utan så mycket kunder kan du med fördel använda dig av Google Adwords-kampanjer i kombination med sociala medier och kampanjer.
Om du kommer fram till att du vill sälja din restaurang och låta någon annan ta över kan det vara klokt att anlita en företagsmäklare som kan göra en värdering av din restaurang och hitta en köpare till rätt pris. Därutöver kan en företagsmäklare erbjuda diverse värdeadderande tjänster såsom juridik, skattfrågor etc . Du får hjälp under hela processen och har tillgång till deras expertis.
Om du inte ta hjälp av en företagsmäklare utan vill sköta försäljningen själv kan du alltid använda bolagsplatsen för att hitta en köpare. Du skapar då själv en annons för att göra reklam för att din restaurang är till salu, och fyller i all relevant information som en köpare kan tänkas vara intresserad av.
Ett restaurangkök omfattas av livsmedelslagstiftningen och ska vara utformat på ett visst sätt och uppnå en viss minimistandard för att uppfylla lagens krav. Restaurangkökets storlek beror på antalet sittplatser ute i restaurangen. Om antalet sittplatser är få behöver inte restaurangköket vara alltför stort. Restaurangkökets kapacitet ska kunna försörja samtliga sittplatser i restaurangen med det som kunderna väljer att beställa.
Medellönen för en restaurangägare i Sverige innan skatt ligger på ca 34 000 kr, med en viss skillnad mellan män respektive kvinnor. Därutöver finns goda möjligheter till kapitalvinster när verksamheten går med vinst.
Att starta eller köpa en restaurang är en dröm många har. Det första du behöver är en vision och ett tydligt mål med vilken typ av restaurang du vill öppna. Det måste finnas en röd tråd från början till slut, från inredning till meny. För att specificera din vision, definiera kärnan i ditt restaurangkoncept i en enda mening. Därefter är det viktigt att fundera över hur man ska framföra konceptet till gästerna som ska besöka restaurangen. Ditt koncept måste beröra alla sinnen, dvs inte bara maten. Ett restaurangbesök är en helhetsupplevelse och det bör du som restaurangägare ha i bakhuvudet när du konstruerar ditt koncept.
Därefter är det dags att välja en målgrupp efter att du bestämt dig för att driva en restaurang. Vem är den ideala besökaren till din restaurang ? Rita upp dina kunder som karaktärer och avgör om de existerar i verkligheten och fundera sedan på hur du ska få dem att besöka just din restaurang. Nu har du nått steget att välja en passande lokal för din restaurang. Vart passar ditt koncept bäst in? Sedan tillkommer marknadsföringsstrategier, personal (rekrytering och fortsatt personalhantering), budgetering för samtliga kostnader, betalningsmetoder, bokföring samt vilken bolagsform du tänkt ha restaurangen registrerad i. Det krävs mycket förberedelser för att skapa och driva en restaurangverksamhet och det är viktigt att vara påläst kring det som behövs för att lyckas driva en framgångsrik restaurang.
För att hitta en restaurang att köpa så kan du leta efter restauranger till salu på Bolagsplatsen.
Det ligger mycket ansvar på en barägare för att baren ska kunna öppna och få servera alkohol till gäster. Ägaren måste ha gått en kurs i hur man hanterar alkohol på ett ansvarsfullt sätt och dessutom vara medveten om hur alkohol säljs på ett seriöst sätt. En viktig parameter för att öppna en bar är att hitta en lämplig lokal. Lokalen bör ha en bardisk där försäljning av alkohol kan ske på ett kontrollerat sätt och dessutom bör det finnas ett par bord och stolar där gäster kan sitta och umgås och dricka den alkohol som säljs. Att därutöver anställa person som även de gått kurser i ansvarsfull alkoholhantering gör det enklare som barägare att hålla öppet och även låta personalen ansvara för att försäljning av alkohol kan ske.
När du fått ditt serveringstillstånd finns det ett antal riktlinjer som ska följas. Bland annat får inga svarta pengar eller arbetskraft förekomma på baren och alkohol får inte serveras till personer som är under 18 år. Gäster som är alltför påverkade får inte serveras mer alkohol och ska även visas ut från baren. Det är heller inte tillåtet att servera hembränt eller alkohol av okänt ursprung.
Begreppet råvarukostnad kretsar kring hur stor del av omsättningen i en restaurang som läggs på råvaror. Denna råvarukostnad kan antingen räknas i total, per måltid eller per varugrupp. Formeln för råvarukostnad är Råvarukostnad (SEK)/Försäljning (SEK) = Råvarukostnad (%). Ju lägre råvarukostnaden för en restaurang är ju mindre blir också matsvinnet och inköpskostnaderna. Med en sänkt råvarukostnad kan du även höja försäljningspriset.
Du bör alltid hålla noggrann koll på råvarukostnaderna. Genom att kalkylera på dessa kan du få ner kostnaderna mellan 2-5 procentenheter, eller till och med mer. Genom att vara noggrann i planeringen av ekonomin för din restaurang kan du spara tusentals kronor som istället för att hamna under kostnadsposten råvarukostnad flyttas till resultatposten istället, det vill säga adderas på ditt finansiella resultat. En god köksekonomi är avgörande för att uppnå bra finansiella resultat, att vara noggrann med råvarukostnaden är ett första steg.