Vi rekommenderar alla köpare att alltid säkra finansieringen innan man inleder diskussion med en säljare eller företagsmäklare. Om du redan i din första dialog med säljare/mäklare kan uppvisa att du har säkrat finansiering kommer du sticka ut från andra köpare och sannolikheten ökar avsevärt att du lyckas ta hem affären.
Hur finansierar man då ett företagsköp? När det är dags att finansiera köpet finns det många alternativ. Nedan är fyra av de vanligaste sätten att finansiera ett företagsköp:
Eget Kapital: Det krävs nästan alltid en viss mängd av egna pengar för att finansiera ett företagsköp. Eget kapital är allting som inte är lån, oftast behöver de finnas tillgänligt som kontanter.
Banklån: Banker är en vanlig finansieringskälla för företagsinköp. Bankerna ger vanligtvis lån på upp till 80 % av företagets köpeskilling. Lånevillkoren varierar beroende på bank, med de erbjuder oftast en årlig ränta på mellan 6-12%.
Säljarrevers: Innebär en ekonomisk uppgörelse mellan köpare och säljare. I korthet betyder det att säljaren ställer upp med en kredit, en avbetalningsplan på en del av köpeskillingen. Det kan betraktas som en fördel för köparen då säljaren fortsätter ha ett engagemang kvar i bolaget.
Riskkapital: Riskkapitalbolag är vanligtvis intresserade av att investera i företag som har potential att växa snabbt. De investerar vanligtvis i företag som har en stark tillväxt agenda, på sistone har det blivit viktigare att visa upp lönsamhet. Riskkapitalbolag kan tillhandahålla mycket kapital men kräver oftast delägareskap och inflytande som en styrelseplats i utbyte.
När ett företag beslutar sig för att göra ett förvärv betyder det att företaget har ambitioner att växa – och det snabbt. Beslutet att köpa ett annat företag ska inte tas lättvindigt, eftersom det finns många förgreningar, både bra och dåliga, som följer med det.
Vad krävs för att genomföra ett förvärv? Vilka är fördelarna (och de potentiella riskerna) med att göra det? Och vad händer efter att affären är genomförd?
När ett företag förvärvar ett annat företag tar det över företagets tillgångar och skulder. Det innebär alltfrån företagets produkter, tjänster, kunder, anställda, banklån etc.
Några av fördelarna med företagsförvärv:
Ökad marknadsandel: När ett företag förvärvar en konkurrent får de tillgång till konkurrentens kundbas. Detta kan ge det förvärvande företaget flera fördelar och göra det möjligt för dem att utöka sin distribution, höja priserna, sälja fler produkter och tjänster.
Tillträde till nya marknader: Genom att förvärva ett företag som är verksamt på en annan marknad än den egna kan man få tillträde till en helt ny marknad och därmed växa snabbare.
Ökad effektivitet: När ett företag förvärvar ett annat företag kan de ofta dra nytta av ökad effektivitet. Detta beror på att de två företagen kan dela resurser och kapa kostnader och färmed förbättrat resultat.
Några av riskerna med företagsförvärv:
Kulturkrock: Det vanligaste orsaken att ett förvärv inte ger de resultat man har förväntat sig är att det uppstår en kulturkrock mellan de två företagen. Därför är det viktigt i due diligence processen att man funderar på om de här företagen kommer funka ihop. Gör man saker på helt olika sätt och har helt olika värderingar och kultur så bör man avstå från förvärvet då risken är stor att det kommer sluta i ett misslyckande.
Det finns två sätt att bli delägare i ett företag. Det första sättet är att bli aktieägare i företaget. Det innebär att du har investerat pengar i företaget och äger en del av det. Det andra sättet är att få ett jobb i företaget och på så sätt erbjudas ett delägarskap genom att köpa aktier.
Vad innebär det att vara aktieägare?
Genom att äga aktier i ett företag får du del i dess framtid och blir delägare.
Det finns inget solklart svar på denna fråga eftersom det till stor del beror på själva verksamheten och vilka köpare som finns därute. Det finns dock några faktorer som helt klart ökar sannolikheten att det ska finnas köpare. Om företaget växer i omsättning, går med vinst eller har betydande tillgångar kommer det alltid finnas köpare. I vissa perioder är somliga branscher hetare än andra. Under pandemin såg vi till exempel ett stort uppsving för E-handlare. Det är alltid bra att först börja fundera själv vilka som skulle kunna vara potentiella köpare av din verksamhet.
Om du har byggt upp ett framgångsrikt företag är det troligt att det finns köpare som är intresserade av att förvärva det. Så hur gör du för att hitta dem och göra bästa möjliga affär? Här är fyra tips som hjälper dig att komma igång.
Gör ordentlig research: Det första steget är att göra research och identifiera potentiella köpare. Det finns ett antal sätt att göra detta på, bland annat databaser på nätet, branschpublikationer och nätverksevenemang. Oftast är det någon av fyra aktörer köper en verksamhet; en konkurrent, leverantörer, kund eller finansiell aktör. När du har identifierat några potentiella köpare måste du samla in information om dem, deras ekonomiska situation och affärsstrategi.
Kontakta potentiella köpare: När du har identifierat potentiella köpare är nästa steg att kontakta dem och se om de är intresserade av att förvärva ditt företag. . Du bör också vara beredd att diskutera företaget i detalj, inklusive dess finansiella status, viktiga intressenter och konkurrenssituation.
Förhandla: Om en köpare visar intresse för att förvärva ditt företag är det dags att börja förhandla om ett avtal. Detta kommer innebära att man behöver komma överens om alltifrån pris, försäljningsvillkor, ansvar. Man vill såklart få så bra betalt som möjligt för sitt företag, men man måste också vara realistisk när det gäller vad marknaden kan tänka sig betala. En tumregel är att ju mindre bolag i omsättning desto lägre multipel, därför kan man inte jämföra sig med börsbolagen.
Fullfölja affären: När en affär har förhandlats fram är nästa steg att fullfölja den. Detta innebär att ett köpeavtal undertecknas av båda parter och att due diligence-undersökningar slutförs. När alla papper är undertecknade är försäljningen slutgiltig och den nya ägaren kan ta över verksamheten.
Vi rekommenderar alltid att man ska ta hjälp av en professionell företagsmäklare för att bistå en med försäljningen av sitt bolag.
Det finns flera saker att tänka på när man försöker få ett startbidrag. Det finns flera olika typer av bidrag. Dessa kan komma från staten, privata organisationer eller till och med från enskilda personer. Oftast har bidragsgivarna en tydlig kravbild som man som företag ska leva upp till för att vara relevant för att få ta del av bidragen. Det kan tex vara företag som befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede eller bidrag som syftar till att hjälpa specifika sektorer eller branscher.
När du har fastställt vilken typ av bidrag du är berättigad till är nästa steg att göra själva ansökan. De flesta organisationer har information på sina webbplatser om hur man ansöker om bidrag, inklusive de specifika kriterier som måste uppfyllas.
När du har hittat ett bidrag som du är intresserad av och uppfyller kriterierna för stödberättigande är nästa steg att sammanställa en bra ansökan. Detta inkluderar vanligtvis ett skriftligt förslag samt styrkande dokument, t.ex. ekonomiska redogörelser och meritförteckningar. Om du ser till att din ansökan är välorganiserad och lättläst ökar dina chanser att bli utvald.
Om du har svårt att sammanställa en ansökan på egen hand finns det många resurser som kan hjälpa dig, bland annat konsulter som specialiserat sig på att hjälpa företag att lämna in framgångsrika bidragsansökningar.
Det finns några alternativ när det gäller att hitta bidrag för att starta eget företag. Du kan leta på nätet. Många privata företag erbjuder stipendier till studenter eller entreprenörer som har innovativa idéer.
Oavsett vilken väg du väljer finns det några grundläggande krav som alla bidragssökande måste uppfylla. Du måste tillhandahålla en affärsplan samt budget och i vissa fall ekonomisk historik.
Hur mycket pengar du kan få genom ett bidrag varierar beroende på programmet och vilken typ av företag du startar. I allmänhet varierar bidragen från några tusen kronor till flera hundra tusen kronor.