Att bygga upp en detaljhandel är ett enormt åtagande, särskilt för nybörjare. Trots att företagsmodellen kan upplevas som enkel krävs det mycket mer än vad man kan tro för att driva en detaljhandel.
I stället för att kasta sig rätt in i det, är det bäst att vara så förberedd som möjligt. Denna guide kan ge en bättre insikt i vad som krävs för att skapa ett framgångsrikt detaljhandelsföretag.
Hur man skapar ett framgångsrikt detaljhandelsföretag
Bygg upp en digital närvaro och bredda din inkomst.
Att ha en webbsida för butikens e-handel har gått från att vara bra att ha till ett måste. Börja med att välja ut det bästa domän-namnet till din butik, de bästa leveransalternativen och mycket mer med hjälp av vår guide – Så bygger du en framgångsrik e-handel
Inget företag, oavsett hur bra det grundläggande konceptet är, kan lyckas utan en affärsplan.
Innan du ordnar finansiering eller hyr en lokal eller liknande för att starta upp din detaljhandel är det viktigt att ha en affärsplan för din butik färdig. Den går djupt ner på detaljnivån i vad som händer var, när, hur och varför genom hela processen.
En affärsplan bör täcka alla större aspekter av en verksamhetsutveckling, inklusive detaljer som:
Kom ihåg att en affärsplan är både för din egen del och för potentiella investerare, banker och affärsänglar. Dessutom kommer sannolikt eventuella affärspartners vilja se din affärsplan innan de går vidare och finansiellt backar din verksamhet. En stabil affärsplan ger dig ett pålitligt och intelligent intryck som kommer hjälpa till att övertyga eventuella partners och leverantörer att arbeta med dig samt investera i din verksamhet. Ta så mycket tid som du behöver för research, gå igenom viktiga detaljer och skissa upp en finansiell plan och prognos.
Såvida du inte har en stor mängd kapital som du planerar att investera i din butik kommer du sannolikt behöva säkra en tredjepartsfinansiering för småföretag. För de flesta entreprenörer innebär detta ett lån för småföretag genom en bank eller finansbolag.
När du ansöker om ett lån, fastställ exakt hur mycket du behöver och hur länge du behöver tillgång till extern finansiering innan lånet ska betalas tillbaka. Detta bör finnas med i din affärsplan. Var förberedd på att diskutera specifikt hur du tänker använda dig av ditt lån, såsom lagerinköp, hyra, driftskostnader och marknadsföring.
Dessutom bör du granska din kredithistorik så att du exakt kan planera för vilken typ av lånevillkor du kan förvänta dig. Skriv aldrig på några papper utan att vara helt införstådd med återbetalningsvillkor, lånets löptid, räntor och eventuella påföljder som kan komma med tidig eller försenad återbetalning.
Platsen du väljer för din butik kan vara avgörande. En avsides plats utanför staden som är svår att ta sig till kommer inte kamma in samma resultat som en butiksplats belägen på en eftertraktad del av innerstan, ej heller kommer prislappen vara den samma. När du letar efter en plats, se till att du verkligen överväger alla faktorer, inklusive:
Mycket material krävs för att driva en effektiv detaljhandel. Att bara producera, tillverka eller köpa in lager är inte nog; du behöver ha en hel butik med möbler och tillbehör för att kunna driva din verksamhet. Några vanliga butiksmaterial kan vara:
Ditt team kan vara avgörande för din verksamhet. Ett bra team kan hjälpa kunder, erbjuda bra kundservice, öka försäljning och bygga upp en kundlojalitet. Ett dåligt team kan skrämma bort kunder och förstöra ditt rykte. Det är mycket enklare att anställa och utbilda rätt butikspersonal från början i stället för att behöva göra en skadekontroll om ett halvår.
När du lägger ut jobbannonser var tydlig med arbetsuppgifter och ansvarsområden, fysiska krav, personlighetsdrag och andra relevanta erfarenheter eller kvalifikationer. Se till att du lägger ut lediga jobb på platser där det är troligt att dina blivande anställda kommer se dem, så som annonser på sociala medier för yngre personal och på LinkedIn för erfaren professionell personal.
Att anställa är ett maraton inte ett sprintlopp. Anställ aldrig någon med tydliga varningssignaler bara för att de är tillgängliga eller intresserade. Fortsätt i stället att intervjua tills du hittar rätt.
Butiksfronten och butiksytan är inte det enda som är viktigt för att driva en framgångsrik detaljhandel. Administrativa uppgifter som bokföring, HR och lagerhantering är lika viktigt. Korrekt hantering av ditt Backoffice kan ha en bestående betydelse för den finansiella måendet och hållbarheten hos din verksamhet.
Få saker är lika viktiga som ditt kassasystem. Ett kassasystem kan ta hand om många av de uppgifter som nämnts tidigare som att slutföra köp, övervaka intäkter, hantera lager och hålla koll på all information som rör din verksamhet. Se till att du också skaffar en hårdvara till ditt kassasystem som du kan använda för att ta emot betalning, såsom kortläsare, streckkodsläsare och kassalåda.
Ingen återförsäljare kan överleva utan en korrekt approach till bokföring för småföretagare. Utan ett bra sätt att balansera sin inkomst och utgifter är det omöjligt att veta om du gör förtjänst eller går back på en månatlig basis.
Det finns gott om plattformar där ute som hjälper dig hålla koll på din bokföring. För att förenkla processen bör du välja en bokföringsprogramvara som interageras med ditt kassasystem för smidig bokföring.
Korrekt personalledning är en annan viktig del i en framgångsrik detaljhandelsverksamhet. För att se till att dina kunder får en positiv upplevelse när de shoppar i din butik måste du se till att din verksamhet är ordentligt bemannad och att din personal presterar som förväntat. Inget är mer frustrerande för kunder än att gå in i en butik som har för lite eller ointresserad personal.
Ett sätt att motverka detta är att använda ett kassasystem (POS-system) för att identifiera era rusningstider och för att överse personalens prestandastatistik. När får ni flest kunder? Vilka dagar i veckan har ni flest transaktioner och försäljningar? Vid vilken tidsperiod ser ni en ökning i försäljning?
Svaren på dessa frågor gör så du kan identifiera era rusningstider och du kan schemalägga rätt antal personal för att betjäna dina kunder i tid. De hjälper dig också att identifiera de som presterar bäst och sämst så du kan vidta rätt åtgärder.
Alla dina anställda förtjänar en lönecheck. Överväg att skaffa en programvara som hjälper dig med lönehanteringen. Det bör interagera med ditt kassasystem och skapa en effektiv process som kan generera checkar, initiera direkt insättning och beräkna rätt skatteavdrag.
Lagerhantering är en kritisk del i driften av en framgångsrik detaljhandel. Om du inte har koll på vad som säljer och vad som inte säljer samt genomsnittlig omsättning och vinstmarginal är det svårt att veta hur bra din butik presterar eller att korrekt göra nödvändiga justeringar. Även om lagerhantering säkerligen kan göras för hand, kan en programvara för lagerhantering ge en realtidsinblick i vad du har tillgängligt och effektivisera dina interna processer.
Idag är det lättare än någonsin för återförsäljare att sälja sina varor online. Det är inte bara enklare, det är praktiskt taget ett måste. 67 procent av konsumenter har använt sig av alternativet att köpa online och hämta i butik och e-handelstransaktioner förväntas utgöra drygt 20 procent av all försäljning vid 2024.
Genom att anamma en omni-kanalmjukvara för återförsäljning, såsom ett kassasystem som interagerar med din e-handelsbutik, kan du få din produktinformation att synkroniseras över flera kanaler i realtid.
Dessutom gör en e-handel kombinerad med din fysiska butik så att kunder hittar dig både i den digitala världen och den fysiska. Det hjälper till med att skapa en omni-kanalupplevelse för dina kunder och kan förbättra inkomster och öka räckvidden.
Att öppna en butik är ett bra första steg men bara för att du bygger den betyder inte det att folk kommer besöka den. Digital marknadsföring är ett snabbt och överkomligt alternativ som låter dig nå många fler potentiella kunder. Med ett Instagram-konto, Facebook, Twitter och Pinterest kan du skapa snack om din verksamhet redan före ditt invigningsevenemang. De är också perfekta plattformar för att interagera med dina kunder och hålla dem informerade om eventuella speciella erbjudanden eller allmän information som kan vara av nytta för dem.
Kom ihåg att sätta dig själv i kundens situation. Om du var en kund i din butik, hur skulle du vilja bli behandlad? Skulle du vilja bli välkomnad när du kommer in genom dörren? Om det uppkom ett problem med ett köp, hur skulle du vilja att företaget löste det eller erbjöd kompensation för besväret? En bra kundservice kan räcka långt, efter att ha haft en bra köpupplevelse är 77 procent av kunder villiga att rekommendera dig till en vän.
När saker och ting fungerar, eller fungerar tillräcklig bra är det enkelt att bli bekväm och undvika att ta risker. I stället för att stanna kvar i det bekväma håll i stället koll på din verksamhet, övervaka analyser och utvärdera konsekvent möjligheter och vilken effekt de har på din verksamhets framgång både på kort sikt och lång sikt. Med strategisk planering, en vilja att anpassa sig samt tidssparande verktyg vid din sida kommer du vara väl utrustad för att starta en detaljhandelsverksamhet.
Lycka till med ditt företagande! Klicka här om du letar du efter butiker till salu