Om du är en träningsentusiast som vill bli framgånsrik gymägare har du kommit rätt!
Låt oss bara klargöra en sak: Att öppna ett gym är inte lätt! Du måste ta hand om mycket mer än bara vikter och träna människor. Ditt ansvar kommer också att innefatta områden som att utveckla affärsstrategier, intäktsmodeller, kundservice, marknadsföring, administration med mera!
Allt detta kan verka lite överväldigande i början men genom att följa 9 viktiga stegen som listas i den här guiden har ditt gym alla förutsättningar att bli framgångsrikt.
Med många idrottshallar och gym är denna bransch en relativt mättad marknad i Sverige. Detta gör det svårt för nya och mindre gym att etablera sig i branschen. Allt handlar om hur väl du lyckas sticka ut från mängden och få din tilltänkta målgrupps uppmärksamhet.
Att ha en nisch kan hjälpa dig att uppmärksammas. Så undersök din lokala marknad, se vad som passar dig bäst och satsa på en nisch. Generellt sett faller fitnesscenter under följande kategorier:
Lokal demografi, konkurrenternas utrymme och dina kunskaper spelar alla en roll när du väljer ditt gyms nisch. En genväg för att inte starta helt från början kan vara att köpa ett befintligt gym som passar dina kritier. Just nu finns flera gym till salu på Bolagsplatsen.se
Ha en god förståelse för de kunder som du vill locka till dig, dvs. din målgrupp. Att bestämma områdets demografi, välja vilken typ av gym du vill öppna och ditt expertområde går hand i hand med de kunder du önskar. Studera hur dina målkunder hittar det bästa gymmet för dem.
Det är ännu viktigare för dig att veta vad marknaden erbjuder dina målkunder. Konkurrensundersökning är nyckeln till framgång. Detta hjälper dig att definiera den nuvarande marknadssituationen och därigenom bedöma hur du måste gå tillväga för att göra din affärsplan för ditt gym.
KOM IHÅG! Dina rivaliserande gym har varit igång ett tag. De har en bättre förståelse för marknaden och har redan skräddarsytt eller håller på att skräddarsy strategier för att maximera sin affärstillväxt. Använd detta till din fördel!
Hur gör du det?
Det kan vara så enkelt som att besöka deras sociala medier eller till och med utforska deras gymlokaler själv! Vilka är deras marknadsföringsstrategier? Vilka är deras kunder? Vilken typ av tjänster erbjuder de och hur mycket kostar de? Att hitta svaren på dessa och liknande frågor kan hjälpa dig att bedöma hur din marknad fungerar och vägleda dig genom de första stegen för att öppna ett gym.
Dålig tillgänglighet är en negativ faktor för någon som vill teckna ett medlemskap på ett gym. Ditt gyms läge kan bero på många saker. Nedan nämns några faktorer för dig att tänka på:
Beräkna utgifterna innan du tänker på dina intäkter.
Gör en sammanställning av alla dina kostnader för att starta ett gym, inklusive dina initiala investeringar och återkommande utgifter. Kostnaden för att öppna ett gym kan delas upp i följande huvudkomponenter:
VIKTIGT! Att investera i rätt utrustning kan vara mycket fördelaktigt när det gäller maskinernas effektivitet. Att samarbeta med rätt leverantörer kan också bidra till att främja din gymverksamhet.
Dina intäkter är vad du arbetar för. Att hantera dina utgifter kräver en genomarbetad förståelse för HUR du kommer att tjäna dina pengar och HUR MYCKET. Några av de faktorer som kan påverka din prissättning är:
Konsumenterna har den verkliga makten inom denna sektor. Du kan antingen vinna dem genom att göra som alla andra gym i ditt område eller genom att ha ett väldefinierat värdeerbjudande!
Förutom lönsamhet bör värdet av dina tjänster också vara tilltalande ur ett kundperspektiv. Några av de prisstrategier som är vanliga på gym är följande:
VIKTIGA TIPS:
Kom ihåg att du alltid kommer att behöva mer pengar än du tror att du faktiskt behöver.
Att finansiera ditt gym är utan tvekan det viktigaste arbetet som måste göras, särskilt om du inte har mycket pengar och vill starta ett gym från grunden.
Det finns många alternativ för att få pengar till ditt gym. Företagslån, investerare, småföretagssubventioner och till och med personliga besparingar är några av de mest populära alternativen. Institutioner som tillhandahåller finansiering kräver vanligtvis detaljerade affärsstrategier för de följande 3-5 åren av ditt gyms existens. Det är avgörande att vara förberedd med en bra affärsplan innan du vänder dig till en bank eller investerare.
Vid det här laget har du utarbetat en omfattande affärsplan och har en relativt god uppfattning om hur den ska se ut när den är igång. Nästa steg är att få pappersarbetet på plats. Precis som alla andra företag har ägandet av ett gym sin beskärda del av juridik som måste hanteras.
VIKTIGT! Som tidigare nämnts är det alltid bra att vara expert på det område du funderar på att starta ditt företag inom. Att ha en utbildningskvalifikation kommer bara att hjälpa dig med att öppna ditt eget gym:
Oroa dig INTE om du inte är en certifierad tränare eller expert inom fitnessbranschen. Se till att du genomför all nödvändig forskning, skapar effektiva planer för affärsutveckling och ser till att du har rätt personer runt omkring dig för att hjälpa dig att uppfylla dina mål.
Nu när du har fått alla certifieringar och juridiska papper ur vägen kan du börja arbeta. Du måste se till att du förser dig med tillräckligt av allt från maskiner till extra verktyg och tillhandahålla tillräcklig utbildning för din personal innan du öppnar ett gym för att se till att allt är förberett och håller måttet.
Därefter är det dags att börja marknadsföra ditt gym och göra allt du kan för att få kunder till din dörr. Folk tenderar att ta detta nonchalant men att få in kunder är långt ifrån ett enkelt jobb. Här är några sätt genom vilka du kan få fler människor att anmäla sig under din första verksamma tidsperiod:
Det värsta för ett företag är att vara inaktuell.
Din inledande marknadsundersökning kommer säkert att hjälpa dig mycket men om du är på topp när det gäller nya trender, vet vad som är nytt och använder det till din fördel kan du bättre tillgodose dina kunder när ditt gym börjar etablera sig. Låt oss förklara det för dig:
Låt oss nämna några av de nuvarande viktiga trenderna som håller på att komma ikapp och som förväntas växa:
Slutsats
Improvisera, anpassa och övervinna
Som du kanske redan har märkt är det inte en lätt process att öppna ett gym . Det är mycket hårt arbete som måste läggas ner för att bygga upp ditt gym och det kommer att finnas många svårigheter att övervinna längs vägen. Istället för att försöka vara beredd på problemet, var redo med rätt stöd för att hantera situationen.
Vi hoppas att den här bloggen kunde besvara frågan om hur du öppnar ett gym på bästa möjliga sätt. Stort lycka till med ditt företagande!