Det är inte lätt att driva ett tillverkningsföretag. Därmed inte sagt att det är mycket mer komplicerat jämfört med andra typer av företag, men tillverkning innebär produktion av fysiska produkter, vilket betyder att du måste hantera material, arbetskraft, utrustning, utbud och efterfrågan samt logistik. Dålig förvaltning inom något av dessa områden kan leda till låg lönsamhet eller, ännu värre, ett misslyckat företag. Letar du efter en fabrik att köpa? Just nu finns över 60 st tillverkande företag till salu på Bolagsplatsen.se
För att kunna driva ett tillverkningsföretag på ett framgångsrikt sätt måste du ständigt optimera och förädla din verksamhet.
Nedan följer 5 viktiga steg att följa för dig som driver en fabrik eller ett tillverkande företag:
Innan du kan driva ditt företag mot framgång måste du veta vilket mål du vill uppnå.
Vad ska du tillverka? Var ska dina produkter tillverkas? Kommer företaget att ansvara för tillverkningen av alla delar eller kommer en del av dem att outsourcas? Vilken typ av utrustning kommer du att behöva? Har du tänkt på vilka produktionsmål du ska ha? Vilken är din produktionskapacitet? Finns det en efterfrågan på marknaden? Stämmer din produktionskapacitet överens med den aktuella efterfrågan?
Svaren på dessa frågor och många fler bör finnas i din affärsplan som kommer att fungera som den grund på vilken ditt företag kommer att byggas.
Lagerhantering är avgörande i ett tillverkningsföretag. Ditt lager består inte bara av dina produkter utan även av material och delar som du behöver för att tillverka dina produkter. Att organisera och hålla reda på alla dessa artiklar som flyttas in och ut ur ditt lager från en mängd olika leverantörer kräver tid och pengar. För att inte tala om att hanteringen av ditt lager kan påverka produktionseffektiviteten, kvaliteten och kostnaderna!
En av de viktigaste sakerna du måste tänka på här är hur leveranskedjan ska hanteras. Oavsett om du har att göra med lokala eller utländska leverantörer måste du se till att din leveranskedja är vattentät. Du bör ha reservplaner för eventuella sammanbrott, till exempel när en leverantör plötsligt slutar producera ett visst material eller en viss del. Detta kan innebära att du måste ha ett säkerhetslager eller en alternativ leverantör till hands.
Har du för lite lager så drabbas din försäljning och du riskerar få missnöjda kunder som beställer från någon annan leverantör nästa gång, för mycket lager och du riskerar binda för mycket kapital och därmed gå i konkurs! Investera dock inte för mycket i ditt lager. Det kan verka som en bra idé att ha mer lager än vad du behöver men om dessa artiklar ligger på hyllan för länge förlorar du pengar på grund av driftskostnader. Hitta ett sätt att exakt beräkna när dina kunder kommer att beställa om eller när marknadens behov kommer att öka så att du inte behöver ha produkter liggandes på lagret hela tiden.
Det är viktigt att ni ständigt jobbar för att hålla er produktionslinje optimerad. Förlorade sekunder kan bli förlorade timmar vilket innebär onödiga kostnader. Det finns några saker du kan göra för att säkerställa fabrikens produktivitet:
Tekniken utvecklas ständigt. Om du vill att ditt företag ska förbli framgångsrikt behöver du investera i ny teknik så att du förblir konkurrenskraftig.
Vissa tillverkningsföretag har till exempel infört additiv tillverkning för att effektivisera sin tillverkningsprocess, förenkla sin leveranskedja och sänka sina kostnader. Vissa har numera infört en ny affärsmodell, en 3D-utskriftstjänst som gör det möjligt för dem att sälja direkt till sina kunder.
De mest framgångsrika tillverkningsföretagen är de som inte är rädda för framtidens utmaningar.
För att ditt tillverkningsföretag ska kunna växa måste du få in kunder. För att göra det måste du naturligtvis få människor att lära sig mer om ditt bolag och vad ni har att erbjuda. Din försäljnings- och marknadsföringsstrategi ska se till att din målgrupp känner till ditt varumärke, produkter och hur dessa skiljer sig från dina konkurrenter. Det är inte nödvändigt att påvisa att de är bättre än dina konkurrenter, det viktiga är att påvisa hur de skiljer sig.
Det finns många sätt att marknadsföra ditt företag, t.ex. email, sociala medier, videos på youtube, bloggar m.m. Var noggrann med att innehållet du sprider håller hög kvalité då det avgör hur ditt varumärke kommer att uppfattas. Utlovar du snabb produktion och leverans? Se till att ditt produktionsteam är medvetet och kan leverera. Om du vill lova att du erbjuder billig produktion måste du också se till att du faktiskt lever upp till det.
Kort sagt bör försäljnings- och marknadsföringsstrategin bygga på inmatning från både sälj-, marknadsförings och produktionsteamet.
Lycka till med driften av ditt industribolag!