Funderar du på att öppna eller köpa en frisörsalong? Vi har listat 10 tips för att göra din salong till en framgångssaga!
Att driva en frisörsalong ett relativt säkert kort. Skönhetsbranschen är en av de mest stabila verksamheter som ofta förblir opåverkade även under lågkonjunkturer.
Vad är kostnad för att öppna en salong?
Kostnaden för att öppna en egen salong ligger på cirka 600 000 kronor, men kan också landa på uppåt 5 miljoner kronor eller ännu mer.
Här är några av de viktigaste kostnaderna inför en öppning av en salong:
Detta är bara några av de många kostnader som tillkommer för att öppna en frisörsalong. Skriv en checklista över alla möjliga kostnader för din salong så att du vet vad du ska räkna med när du söker finansiering.
Istället för att börja helt från noll så kan en bragenväg kan vara att köpa en salong. Just nu finns över 50 st salonger till salu på Bolagsplatsen.se
Finansiering av utrustning
För att driva en skönhetssalong behöver du en viss mängd utrustning så som stolar, bänkar och hårtorkar. I början kan det vara svårt att ha råd med alla dessa inköp. I stället för att köpa helt ny utrustning kan du överväga att hyra den för att minska den initiala kostnaden. Vissa långivare erbjuder också finansiering av utrustning där utrustningen används som säkerhet; om du väljer denna metod gör du regelbundna betalningar tills utrustningens värde är återbetalat med ränta.
Hur du marknadsför din salong
Marknadsföring är nödvändigt för alla företag, men vissa strategier fungerar bättre för vissa företag än andra. När du öppnar en lokal salong vill du fokusera på att bli en del av lokalsamhället. Eftersom det är ett fysiskt företag är det viktigt att bygga upp ett lokalt nätverk för att kunna attrahera och behålla kunder.
Här är några tips för att marknadsföra din salong:
Nedan har vi listat 10 förberedande tips för att starta din nya salong på allra bästa sätt:
Att skriva en affärsplan bör vara det första steget när du startar ett företag. Den ger dig ett tydligt mål, beskriver hur du ska nå det målet och ger dig en god uppfattning om vad du måste göra för att lyckas.
En affärsplan är nyckeln till att starta en salong. Affärsplanen erbjuder en färdplan för salongsägare att följa och hjälper entreprenören att överväga alla områden av verksamheten. En affärsplan ser till att du ställer in en mätare mot framgång och överväger de ekonomiska aspekterna innan du investerar stora mängder tid och pengar i en ny salong.
Se till att du har en god förståelse för marknaden i ditt område, hur stor den är, om den växer och vilka trender som pågår. Detta hjälper dig att planera hur du ska konkurrera med andra salonger.
Du bör också ha en god uppfattning om din målgrupp, tänk på vilken typ av salong du vill öppna och vilken kultur du vill ha.
I dag kan vem som helst kalla sig frisör, i Sverige finns ingen reglering av yrket. Däremot har Handels tillsammans med tre andra branschaktörer arbetat fram en modell för frisörlicens som berör alla aktiva frisörer. Vi rekommenderar dig som ska driva en frisörsalong att skaffa en licens för att ge legitimitet och seriositet. Läs här om hur skaffar frisörlicens.
Med salonger på varje hörn, till och med i småstäder, är det ett gott råd att hitta sin nisch på marknaden.
Tänk på vad är som gör din salong unik. Är det de tjänster du erbjuder? Din personal? Dina skräddarsydda upplevelser? Vad det än är, försök att göra det till en central punkt i din identitet och utveckla din verksamhet utifrån det. Med andra ord – hitta din nisch!
Även om du erbjuder många tjänster kan du genom att främja en nisch- eller specialtjänst inte bara locka till dig en mycket lojal kundkrets utan även ge din salong trovärdighet som expert inom din nisch.
För att få tag på bra utrustning som speglar, tvätt- och tork stationer, schampo, balsam, saxar och borstar till din salong, måste du kontakta en distributör. Du kan välja bland lokala grossister eller nationella distributörer med lokala ombud.
När du börjar leta efter en distributör ska du tänka på vad som är viktigast för dig? Är det pris eller kundsupport som t.ex. rådgivning eller konsultation som olika distributörer erbjuder.
Som salongsägare bör du sätta dina kunder och deras upplevelse högt upp på din prioriteringslista. Detta kommer att skapa återkommande kunder som med tiden kommer att bilda en pålitlig kundbas.
Oavsett om du köper en byggnad eller hyr en butikslokal är lokalen en av de största utgifterna för att driva en salong. Det finns många faktorer att ta hänsyn till när du fattar beslut kring din lokal. Lokalen bör ligga i ett välbefolkat område och vara lätt att nå. Se också till att du är tillräckligt långt ifrån konkurrenter som erbjuder samma tjänster som din salong.
Om det är enkelt för kunderna att besöka din salong kommer du att få fler kunder vilket i sin tur innebär mer intäkter.
Om du har de ekonomiska möjligheterna kan du anlita en designer för att hjälpa dig att skapa din salong vilket minskar stressen och garanterar en tilltalande och funktionell arbetsplats. En designer kan hjälpa dig att bestämma ett övergripande utseende och en känsla som är förenlig med den bild du vill förmedla.
Genom att samarbeta med en designer eller en planeringsansvarig kan du se till att du maximerar din intäktspotential för utrymmet. Om det behövs byggnadsarbete, försök att förhandla fram dessa kostnader i hyresavtalet.
Ett tips är att utnyttja utrymmet i mitten av salongen med dubbelsidiga stationer eller soffor för väntande gäster. Du bör känna till måtten på varje område innan du handlar utrustning eller möbler.
Din salong är bara så bra som de personer du anställer för att driva den. Eftersom skönhet är en så personlig bransch är det viktigt att behålla skicklig, kunnig och vänlig personal.
Alla nya salonger bör investera tid i utbildning och motivation av personalen. Din salong består av dina personal, att de blir bekväma med att sälja produkter och behandlingar kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.
Skapa en vision för hur du vill att kunderna ska känna sig, vad du vill att de ska uppleva och vilka adjektiv kunderna kommer att använda när de beskriver sin upplevelse.
Det kan vara svårt att bestämma hur mycket du ska ta betalt för dina tjänster, särskilt när du precis har börjat med ditt eget företag. När du har gjort lite forskning och fått en ungefärlig uppfattning om vad någon med din utbildningsnivå skulle kunna ta betalt, bör du överväga dina egna färdigheter och sätta ett pris baserat på det mer än vad andra i ditt område tar för priser.